Rankingi

Sześć filmów grozy, które oddały ducha swoich czasów

Strach towarzyszy ludzkości od zawsze. W różnych czasach przybierał jednak odmienne oblicza i oddawał aktualne lęki. Kino grozy często próbowało uchwycić ten stan i jego przyczyny. Prezentujemy sześć takich filmów.

Inwazja porywaczy ciał, reż. Don Siegel

Pod płaszczykiem opowieści o inwazji obcych, film Dona Siegela był społecznym komentarzem odnoszącym się do komunistycznej paranoi i lęków jakie pojawiły się w USA w latach 50.

Godzilla, reż. Ishiro Honda

Film, który narodził się z lęku przed bombą atomową i stał się globalnym symbolem ruchów antynuklearnych. A pozornie to tylko opowieść o wielkim potworze niszczącym Tokio.

Noc żywych trupów, reż. George A. Romero

Horror o zombie? Nie. Tak naprawdę to opowieść o tym jak amerykańskie powojenne społeczeństwo reagowało na inność i obcość. Finałowa scena z zabójstwem bohatera urosła dziś do rangi antyrasistowskiego manifestu i jest kopiowana w niezliczonej ilości filmów.

Żony ze Stepford, reż. Bryan Forbes

Dobra żona to posłuszna żona, czyli horrorowa kpina z modelu pan i władca domu oraz posłuszna kobieta. „Żony ze Stepford” nie tylko przeszły do historii kina (również feministycznego), ale i wprowadziły do potocznego języka idiom „żona ze Stepford”, którym określa się sytuacje, w których samiec dominuje nad kobietą.

Świt żywych trupów, reż. George A. Romero

Jeśli „Noc…” była alegorią opowieści o obcym, tak „Świt…” stał się jedną z najlepszych i najpopularniejszych metafor społeczeństwa konsumpcyjnego jaką dała nam popkultura. Zombie w supermarkecie są jednym z najczęściej powielanym motywem w kinie i literaturze grozy. Tyle, że „Świt…” do dziś pozostaje wzorcem niedościgłym.

Amityville Horror, reż. Stuart Rosenberg

Wszystko zaczęło się od prawdziwej historii zabójstwa w prowincjonalnym Amityville, która szybko zamieniła się w opowieść o nawiedzonym domu. Ale „Amityville Horror” to nie tylko pozornie horror. Tak naprawdę to opowieść o zubożałych Amerykanach, którzy zrobią wszystko, aby utrzymać dom, na który ich nie stać.

Kategorie
Rankingi
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, "Gazeta wyborcza", "Rzeczpospolita", „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) "Londyn. Przewodnik Popkulturowy" (2015) i "Wspaniałe życie" (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w "Nowej Fantastyce", w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz