seriale

Holistyczna Agencja Detektywistyczna Dirka Gently’ego sezon 2 – Mocny serialowy trip [recenzja]

Dirk Gently i spółka wracają w drugim sezonie adaptacji książek Douglasa Adamsa. Jeśli myśleliście, że poprzednia seria osiągnęła szczyty psychodelii – to czeka Was spore zaskoczenie. Niestety, chyba ostatnie tego typu.

Na początek złe wieści. BBC nie przedłuży kontraktu, serial nie cieszył się wystarczającą oglądalnością, choć szefostwo stacji ciepło wypowiadało się o tej produkcji, a recenzenci sypali pochwałami na prawo i lewo. Najwyraźniej entuzjazm mediów jednak nie wystarczył i domknięcia cyklu już raczej nie dostaniemy. Szkoda, bo historia ewidentnie zmierza w konkretnym kierunku, a stawka rosła.

Mimo braku potencjalnego domknięcia, zdecydowanie warto po drugi sezon sięgnąć. Choć początkowo zaskakuje odrobinę słabiej – bo mniej-więcej wiemy, z kim mamy do czynienia – to jednak twórczo rozwija formułę i dodaje sporo nowych elementów. I ociera się o rejestry szaleństwa, których poprzednio nie osiągnął.

Dirk Gently siedzi pod kluczem w kwaterze Czarnego Skrzydła. Amanda i Dzika Trójka są rozbici, a Todd wraz z Farah szukają sposobu, by zebrać ich wszystkich do kupy. Tymczasem do naszej rzeczywistości przedostają się ludzie z innego świata, psychodelicznie landrynkowego fantasy, gdzie wszystko jest na opak.

Pierwsze wrażenie to absolutny chaos poparty kiczowatymi, campowymi wręcz wizualiami, gdy akcja przeskakuje do dziwacznej krainy Wendimoor. Z czasem jednak wszystko zaczyna się układać w makabryczną całość i odgadywanie kolejnych tropów rozsianych po fabule i dekoracjach sprawia niemałą radość. Akcja trzyma odpowiednie tempo, zaś humor pozwala jakoś się w tym odjeździe znaleźć.

To, jak twórcy operują dziwnością i wyolbrzymieniem jest czystą poezją, podkreślającą unikalny nastrój serialu. Najbardziej wydumany rekwizyt i pomysł nie wypaliłby, gdyby nie znakomici aktorzy. Prawdziwa psychodela czai się w neurotycznej grze odtwórców każdej ważniejszej roli. Ciężko wskazać króla i królową szaleństwa w tej paradzie, bo każda pierwszo- i drugoplanowa postać wnosi do puli nowe oblicze nienormalności i jest znakomicie zagrana. To zbiór małych wykonawczych perełek, między którymi iskrzy jak podczas pokazów pirotechnicznych na koncertach Rammsteina. Co więcej, wiele postaci ewoluuje w nieprzewidywalny, ale bardzo konsekwentny sposób. Słowem – cały czas coś się dzieje.

Wrażenia, że uczestniczymy w narkotycznym transie dopełnia strona wizualna. Niepokojąca elektroniczna muzyka sączy się nam do uszu już od hipnotycznej czołówki, a coraz bardziej abstrakcyjne pomysły speców od dekoracji i efektów specjalnych podkręcają klimat do maksimum. Tutaj rycerze noszą kwadratowe hełmy i walczą na wielkie, mordercze nożyce, a najbardziej morderczym efektem czaru są dziwaczne ramki od obrazów, które wbijają się w ciało. Żeby było zabawniej, na koniec okazuje się, że żaden element tej konstrukcji nie jest przypadkowy.

Absurd goni tu niesamowitość, a w parze z poczuciem niepokoju i krwawymi wydarzeniami maszeruje czarne jak smoła, choć subtelnie podane poczucie humoru. „Holistyczna Agencja Detektywistyczna Dirka Gently’ego” to znakomity serial, którego jedynym problemem jest dosyć wąska grupa odbiorców. Nie każdy widz pragnie dostać w twarz takim odlotem. Szkoda, bo aż się prosi o domknięcie kilku pozostawionych wątków i sprawdzenie, co też naprawdę się wyrabia za kulisami rzeczywistości.

Holistyczna Agencja Detektywistyczna Dirka Gently'ego, twórca: Max Landis, wyst. Samuel Barnett, Elijach Wood, Hannah Marks, Fiona Dourif, Jade Eshete, BBC 2017
8.5
Holistyczna Agencja Detektywistyczna Dirka Gently'ego, twórca: Max Landis, wyst. Samuel Barnett, Elijach Wood, Hannah Marks, Fiona Dourif, Jade Eshete, BBC 2017
Kategorie
seriale
Hubert Sosnowski

Rocznik 1991, zodiakalny bliźniak, który potrafi płynnie przejść od słodkiego lenistwa do nadaktywności – i z powrotem. Z tego tytułu znajduje czas zarówno, na wycieczki w świat filmów, książek, komiksów, gier, larpów i muzyki, rozmaitych hobby, a czasem nawet w otchłań studiów. Publikował, w „Science Fiction Fantasy i Horror”, „LiteRacjach” oraz w portalach internetowych – GRY-Online, Kawernie, Szortalu, Onecie. Od 2014 regularnie pisuje do Dzikiej Bandy.

Dodaj komentarz