seriale

Hannibal

Hannibal. Pomysłodawca: Bryan Fuller. Wyk. Mads Mikkelsen, Laurence Fishburne, Hugh Dancy. USA 2013, AXN

Dla tych którzy nie pamiętają. Zanim w „Milczeniu owiec” pojawiła się agentka Clarice Starling, z doktorem Hannibalem Lecterem do czynienia sporo miał agent Will Graham. To on wsadził do Lectera psychiatryka  i to on współpracował z nim w „Czerwonym smoku” (pierwszej powieści a potem filmie, w którym pojawiał się Hannibal).

Twórcy seriali „Hannibal” umieścili akcję przed wydarzeniami z „Czerwonego smoka” i opowiadają tu o tym jak narodziła się relacja między Hannibalem a Grahamem, której puentę wszyscy znamy. Nie wiem, czego spodziewali się po tym serialu inni, ale ja po pierwszym odcinku dostałem dokładnie to, czego oczekiwałem. Bazujący na legendarnej postaci twór marketingowy, który bez tytułu „Hannibal” zginąłby w zalewie produkcji o seryjnych zabójcach.

Podobnie jak w przypadku „Bates Motel” mamy tu do czynienia z perfekcyjnie wyprodukowanym serialem (Mads Mikkelsen jako Lecter jest bardzo zacny i przekonywujący i co najważniejsze nie ściga się z kreacją Hopkinsa), w którym nie ma śladu po świeżym pomyśle na postacie. O tym że Graham był świetnym łowcą psychopatów, bo gdzieś w głębi duszy sam nim był wiemy już z „Czerwonego smoka” (i świetnej adaptacji Michaela Manna). Podobnie jak o tym, że Hannibal jest szaleńcem i socjopatą, któremu przyjemność sprawia bawienie się ludźmi. Przed twórcami tego serialu stało wielkie wyzwanie: odcięcie się od legendy „Milczenia owiec” i próba stworzenia Lectera od nowa. I tu polegli. Po dwóch odcinkach „Hannibala” mogę powiedzieć tylko tyle – nie pojawia się tu choćby jeden element, jakiego byśmy nie znali.

Ale w przeciwieństwie do „Bates Motel”, „Hannibal” – choć wtórny do bólu – ma nerw, który sprawia, że chce się go oglądać. A może to właśnie zasługa Lectera – jednak najbardziej charyzmatycznego popkulturowego seryjnego zabójcy ostatnich trzydziestu lat? Jakkolwiek by nie było, jako thriller o seryjnych zabójcach „Hannibal” się sprawdza, jako konfrontacja z legendą już nie. A na koniec ciekawostka – ponoć ma także powstać serial o losach Clarice Starling. Będzie nosił oryginaly tytuł „Clarice”.


Kategorie
seriale
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz