Muzyka

Kolory bluesa

 

Kolory bluesa, Śląska Grupa Bluesowa, Metal Mind Productions 2014.

 

Jeśli wydaje Wam się, że blues to muzyka z definicji jednokolorowa, koniecznie posłuchajcie najnowszej płyty Śląskiej Grupy Bluesowej. Prawdopodobnie zmienicie na ten temat zdanie.

 

Zespół tworzą: Jan „Kyks” Skrzek (wokal, harmonijka, fortepian), Leszek Winder (gitara), Michał „Gier” Giercuszkiewicz (perkusja) i Mirosław Rzepa (bas); a więc – godna zaufania ekipa, która w ciągu kilku ostatnich dekad znacząco przyczyniła się do popularyzacji bluesa w naszym kraju, nie tylko w ramach działalności Śląskiej Grupy Bluesowej, ale także takich legendarnych formacji jak Krzak, Dżem czy SBB. Najnowsze dzieło formacji wykorzystuje też jednak talenty licznych muzyków gościnnych (min. Siczki, Sebastiana Riedla, Karoliny Cygonek, Anny Kawalec czy Michała Kielaka) i łączy typowego bluesa zarówno z jazzowymi, jak i hard rockowymi czy folkowymi naleciałościami, a całość dodatkowo uatrakcyjniają teksty śpiewane śląską gwarą. Czyli tytuł „Kolory bluesa” z pewnością nie jest tu przypadkowy.

                                                                                                                                       

 

Pierwsza część płyty – zawierająca tak znakomite bluesiory jak utwór tytułowy, „Nie zapomna bluesa” czy „Chachor” – jest bardziej tradycyjna i zachwyca przede wszystkim znakomitym zgraniem muzyków podstawowego składu, natomiast część druga, rozpoczynająca się od zaskakująco mocnego i konkretnego „Sztylu od kilofa” czaruje nieortodoksyjnym podejściem do uprawianego gatunku oraz udziałem perfekcyjnie dopasowujących się do grania Grupy gości. Niesamowite wrażenie robi zwłaszcza dziarsko wyśpiewująca „Sztyl od kilofa” Karolina Cygonek i Kapela Góralska „Sarpacka” wspomagająca bluesmanów w wielkim finale, czyli ponad 7-minutowym „Ostatnim bluesie”. Wielu słuchaczom z pewnością przypadnie też do gustu śpiew Sebastiana Riedla w niespiesznej, nastrojowej balladzie „Zaklęty w klawisze”, gdzie wokalista Cree efektownie wspomaga Skrzeka, a z kolei w cudnych instrumentalnych kompozycjach „O małym Jasiu” i „Mała szafirowa karbidka” muzycy dowodzą, że bez wokalnych fajerwerków też potrafią z łatwością przykuwać uwagę słuchacza.

 

Co prawda w „Zaklętym w klawisze” słyszymy, że Śląskiej Grupie Bluesowej „obce są listy przebojów”, ale nie zdziwiłbym się gdyby przy okazji wydania „Kolorów bluesa” przeprosiły się one z tą formacją. A jeśli nie – to tylko ich strata. Do najwierniejszych fanów bluesa tak czy inaczej ta muzyka dotrze – i akurat oni z pewnością odpowiednio ją docenią.

 

 

 

 

Kategorie
Muzyka
Bartek Paszylk

Bartłomiej Paszylk jest autorem przekrojowej książki na temat kina grozy pt. „Leksykon filmowego horroru”, a także anglojęzycznej pozycji dotyczącej horrorów kultowych pt. „The Pleasure and Pain of Cult Horror Films”. Zajmował się również redagowaniem takich antologii grozy, jak: „City 1″, „City 2″ oraz „Najlepsze horrory A.D. 2012″.

Jego artykuły, recenzje i wywiady publikowano w popularnych czasopismach oraz portalach internetowych zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Obecnie pełni funkcję redaktora magazynu Grabarz Polski i pisze teksty oraz recenzje dla Dzikiej Bandy, Nowej Fantastyki i Drivera.

Dodaj komentarz