Muzyka

From a Room: Vol 1 – Chris Stapleton po raz drugi ściska za serce [recenzja]

Drugi album Chrisa Stapletona, największego objawienia tej dekady na amerykańskiej country-rockowej scenie, to płyta która chwyta za serce i ściska za gardło. Raptem dziewięć piosenek, a każda buzuje emocjami.  

Minęło raptem kilka tygodni od premiery „From a Room” a środowisko muzyczne związane ze sceną country zaczęło spekulować – czy aby album ten nie jest krzykiem rozpaczy artysty walczącego z depresją. Powód? Prozaiczny – Stapleton w kilka dni po premierze płyty bez powodu, odwołał cała trasę promocyjną. To wystarczyło, aby ruszyła lawina domysłów. Plotki, plotkami, spekulacje, spekulacjami, ale ta reakcja jakoś specjalnie mnie nie dziwi. Bowiem nowy album Stapeltona to płyta tak mocno przesiąknięta smutkiem, że obawy wydają się w pełni uzasadnione.

Płytę otwiera poruszające „Broken Helos” – folk-rockowa ballada o życiowym zagubieniu. Kolejna – jedyny cover – kompozycja z repertuaru Willie Nelsona „Last Thing I Needed, First Thing This Morning” to kolejna wycieczka do świata niespełnionych marzeń. I dalej w album, tym smutniej. Miłość – tylko niespełniona („I Was Wrong”, „Without Your Love”). Życie – tylko połamane („Up to No Good Livin’”). Całość zaś zamyka niezwykła, upiorna opowieść o karze śmierci („Death Row”). Muzycznie Stapleton na „From a Room” zanurza się mocno w południowe brzmienia, doprawione soulem i blues-rockowymi gitarami.

Piękna jest to płyta. Idealnie wyważona, subtelna. Stapleton zaś nie wyrasta, a już wyrósł na jednego z najważniejszych współczesnych autorów piosenek. Mrocznych, chwytających za serce i dalekich od banału z jakim często w Polsce kojarzone jest country.

From a Room: Vol 1, Chris Stapleton, Mercury. Ocena: 95%

Kategorie
Muzyka
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz