Muzyka

Electronica 2: The Heart of Noise – Jarre i goście raz jeszcze [recenzja]

Jak każdy dobry sequel, „Electronica 2: The Heart of Noise” oferuje i solidną powtórkę z rozrywki, i parę niespodzianek – takich jak np. współpraca Jean-Michela Jarre’a ze słynnym amerykańskim demaskatorem Edwardem Snowdenem.

Jeśli podobał się Wam wydany rok temu album „Electronica”, to bez obaw: „dwójka” gwarantuje bardzo podobne atrakcje, roztaczając przed słuchaczem niezwykłe, odrealnione krainy zbudowane z chłodnych syntezatorowych dźwięków. Świetnie słychać to już na samym początku, w dwuczęściowej kompozycji „The Heart of Noise” (której echa powracają jeszcze na zamknięcie albumu, w utworze o podtytule „The Origin”), gdzie z elektronicznego odmętu wynurzają się po pewnym czasie hipnotyzujące i przyspieszające puls rytmy. W przypadku „The Heart of Noise, Pt. 1” Jarre’a wspomógł kompozycyjnie inny francuski spec od muzyki elektronicznej, Rone, a choć drugą część tego utworu oraz dwa inne numery instrumentalne („Falling Down” i finałowy „The Heart of Noise: The Origin”) Jarre stworzył samodzielnie, to jednak cała reszta płyty stoi już gośćmi – podobnie zresztą jak pierwsza „Electronica”, jako że cały projekt od samego początku zasadzał się na prostym, ale efektownym pomyśle „wymieszajmy styl Jarre’a ze stylami innych uznanych twórców”.

[quote align=’right’]Rzadki przykład albumu, który jest jednocześnie szalenie różnorodny i niezwykle spójny, nie stanowiący jedynie przypadkowej zbieraniny kilkunastu kawałków.

Nie można co prawda powiedzieć, że każda z kilkunastu muzycznych kooperacji, do jakich tu dochodzi to od razu arcydzieło elektro-popu, ale całego krążka słucha się z ogromną przyjemnością, a kilka jego fragmentów wprawia w autentyczny zachwyt. Ot, choćby efekt współpracy Jarre’a z Primal Scream w postaci superprzebojowego „As One”, gdzie sample z pamiętnego „Come Together” tej formacji nadzwyczaj zręcznie pożeniono z elektronicznymi brzmieniami. Nie mniejsze wrażenie robią numery przygotowane przez Jarre’a do spółki z Pet Shop Boys (porywający „Brick England”) i Cyndi Lauper (czarujący partiami wokalnymi „Swipe to the Right”), a także legendarnym francuskim artystą Christophe’em, który pomagał mu już także na samym początku kariery (szalenie klimatyczny „Walking the Mile”). Bardzo pozytywnie zaskakuje również eksperymentalna kompozycja „These Creatures”, w której zaśpiewała amerykańska artystka pop Julia Holter.

Podobnie jak na pierwszej „Electronice”, tak i tu nie zabrakło też klimatów typowo „soundtrackowych”, choć trzeba uczciwie powiedzieć, że współpraca Jarre’a ze słynnym kompozytorem Hansem Zimmerem (utwór „Electrees”) nie zaowocowała czymś aż tak elektryzującym, jak połączenie sił z Johnem Carpenterem na płycie sprzed roku (pamiętny „A Question of Blood”). Pewnie nie wszystkich usatysfakcjonuje też nagłośniony w mediach udział Edwarda Snowdena, który przy dźwiękach prującego do przodu techno udziela nam wykładu na temat zagrożenia prywatności we współczesnym świecie („Exit”), ale zarówno tematycznie, jak i stylistycznie kompozycja ta dobrze wpasowuje się w charakter całej płyty.

„Electronica 2: The Heart of Noise” to więc rzadki przykład albumu, który jest jednocześnie szalenie różnorodny – nie stroniący od eksperymentów i pozwalający wyjść artyście poza „strefę bezpieczeństwa”, w jakiej zwykle tworzy – ale także niezwykle spójny, nie stanowiący jedynie przypadkowej zbieraniny kilkunastu kawałków. A dodatkowe wyrazy podziwu należą się Jarre’owi za to, że w ogóle podjął się stworzenia czegoś tak monumentalnego jak obie części „Electroniki”: w końcu nagrywając te płyty podjął współpracę z ponad trzydziestoma muzykami z różnych stron świata! Patrzcie państwo – niby starszy człowiek, a może…

Kategorie
Muzyka
Bartek Paszylk

Bartłomiej Paszylk jest autorem przekrojowej książki na temat kina grozy pt. „Leksykon filmowego horroru”, a także anglojęzycznej pozycji dotyczącej horrorów kultowych pt. „The Pleasure and Pain of Cult Horror Films”. Zajmował się również redagowaniem takich antologii grozy, jak: „City 1″, „City 2″ oraz „Najlepsze horrory A.D. 2012″. Jego artykuły, recenzje i wywiady publikowano w popularnych czasopismach oraz portalach internetowych zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Obecnie pełni funkcję redaktora magazynu Grabarz Polski i pisze teksty oraz recenzje dla Dzikiej Bandy, Nowej Fantastyki i Drivera.

Dodaj komentarz