książki

Konstelacje

Konstelacje, David Mitchell, Wydawnictwo Literackie

David Mitchell ma w Polsce strasznego pecha. Do tej pory ukazały się u nas trzy jego powieści: „Sen_numer 9”, „Widmopis” i „Atlas Chmur”. Trzy rewelacyjne zabawy językiem i konstrukcją powieści zupełnie wymykające się jakiejkolwiek przynależności gatunkowej. Na świecie Mitchell uchodzi za intrygującego oryginała, wybitnie uzdolnionego literacko (dodajmy, że każda jego powieść jest nominowana do Bookera). U nas wie o nim garstka.

Ciekawe czy ten stan rzeczy zmieni ekranizacja „Atlasu chmur”. Ale nawet jeśli nie to postanowiłem trochę na fali tego że wszyscy mówią o tym filmie przypomnieć książkę Mitchella, którą można kupić w każdej taniej książce – „Konstelacje”. Z wszystkich książek tego autora wydanych u nas do tej ta jest najbardziej przystępna – bo nie ma tu wielkich zabaw ze stylistyką i konstrukcją. To rzecz o dorastaniu gdzieś na brytyjskiej prowincji. W tle początek lat 80., punk rockowa rewolta dogorywa, Margaret Thatcher rządzi żelazną ręką, a 13-letni bohater próbuje zrozumieć, czym jest dojrzewanie. Nie wie, dlaczego matka podejrzewa o jakieś straszne rzeczy ojca. I czasami płacze w kącie. Przypuszcza za to, że słowo orgazm to największe przekleństwo świata i w duchu wyzywa swoich wrogów od „orgazmów”. „Konstelacje” to świetna na wpół biograficzna proza o wkraczaniu w dorosłość. Niby nic, takich książek było już wiele. Ale David Mitchell uwodzi nas językiem, dowcipem i klimatem w taki sposób, że nie jesteśmy w stanie się oderwać. Poza tym i w tej książce tli się językowe i stylistyczne szaleństwo. Jest tylko troszkę ukryte. Ale wystarczy przeczytać fragmenty – na przykład o dziwnej kobiecie i jeżdżeniu na łyżwach nocą – by zrozumieć, na czym polega fenomen Mitchella. Tak łatwo przejść z ciepłej opowieści do czystego horroru potrafi niewielu. Oj uwiodła mnie swego czasu ta powieść i lubię do niej wracać. Bo w jej zwyczajności jest – jakkolwiek głupio i tandetnie to zabrzmi – coś niezwykłego. Ajć wzruszyłem się.

Kategorie
książki
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz