książki

Bob Marley. Nieopowiedziana historia króla reggae

Bob Marley. Nieopowiedziana historia króla reggae, Chris Salewicz, SQN 2013.

Kolejna na naszym rynku biografia Boba Marleya po udanym dziele Timothy’ego White „Bob Marley. Życie: Catch a Fire”. Jej autor, Chris Salewicz, nie powtarza jednak wyłącznie tego, co już napisał jego poprzednik, ale stara się ujawnić nowe fakty zarówno z życia legendarnego muzyka, jak i dotyczące jego twórczości. Z sukcesem.

Salewicz sam poobijał się trochę swego czasu po Jamajce, zdarzało się też, że towarzyszył w eskapadach samemu Marleyowi, a więc trudno podważać jego kompetencje do sporządzenia biografii uwielbianego artysty. Co jednak równie ważne, autor może się poszczycić szalenie wciągającym stylem pisania, dzięki czemu „Nieopowiedzianą historię króla reggae” czyta się błyskawicznie i z dużą przyjemnością. Książka – wzbogacona o dwie wkładki ze zdjęciami oraz krótki wstęp napisany przez polskiego tłumacza (Macieja „Magurę” Góralskiego znanego z formacji Kryzys) – przeprowadza czytelnika przez wszystkie etapy życia Marleya: od dzieciństwa spędzonego w St. Ann’s, czyli podobno najpiękniejszym regionie Jamajki, oraz odkrycia drzemiącego w nim talentu artystycznego, aż po smutny koniec – zdiagnozowanie raka i beznadziejne próby walki z chorobą (m.in. w bawarskiej klinice u byłego lekarza SS, który chełpił się wspaniałymi wynikami w walce z różnymi teoretycznie nieuleczalnymi dolegliwościami). Z dzieła Salewicza sporo dowiemy się o korzeniach rastafarianizmu, inspiracjach najważniejszych utworów Marleya, a także jego licznych podbojach miłosnych, które zresztą bardzo często owocowały potomstwem (do dziś nie do końca policzonym). Cudownie prezentuje się również ukazana na kartach tej biografii Jamajka – autor daje nam wręcz do zrozumienia, że gdyby nie magia tej wyspy, legenda Marleya nigdy by się nie narodziła.

Rzadko bo rzadko, ale jednak zdarza się, że Salewicz zamiast trzymać się faktów, zaczyna snuć wokół osoby Marleya własne teorie i niepotrzebnie uogólniać pewne rzeczy – to jedyna słabość jego biografii, mogąca jednak odrobinę irytować. Przykładowo, kiedy na ostatnich stronach książki autor próbuje uzmysłowić czytelnikowi, o jak ważnej postaci właśnie sobie poczytał, ujmuje to w ten sposób: „Nadzwyczajny jest fakt, że Marley nie tylko ciągle ma status legendy, ale że jego legenda nieustannie rośnie.” No, powiedzmy… Ale dalej Salewicz zapytuje niby-retorycznie: „Czy [Bob Marley] nie byłby zachwycony, widząc, że główne przesłanie muzyki reggae – ‘Babilon musi upaść!’ – w dużej mierze jest aktualne po dziś dzień, głównie za sprawą niegodziwości bankowców, dzisiejszych odpowiedników biblijnych kupców ze świątyni?” Cóż, jeśli się nad tym zastanowić, to raczej nie – wolałby chyba żeby Babilon upadł, prawda?

Tego typu wpadki nie powinny jednak zniechęcić Was do sięgnięcia po tę książkę – w ogólnym rozrachunku jest to naprawdę zajmująco opowiedziana historia życia jednego z najważniejszych muzyków świata. Warto ją znać nawet nie będąc fanatykiem reggae.

 

 

Kategorie
książki
Bartek Paszylk

Bartłomiej Paszylk jest autorem przekrojowej książki na temat kina grozy pt. „Leksykon filmowego horroru”, a także anglojęzycznej pozycji dotyczącej horrorów kultowych pt. „The Pleasure and Pain of Cult Horror Films”. Zajmował się również redagowaniem takich antologii grozy, jak: „City 1″, „City 2″ oraz „Najlepsze horrory A.D. 2012″.

Jego artykuły, recenzje i wywiady publikowano w popularnych czasopismach oraz portalach internetowych zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Obecnie pełni funkcję redaktora magazynu Grabarz Polski i pisze teksty oraz recenzje dla Dzikiej Bandy, Nowej Fantastyki i Drivera.

Dodaj komentarz