komiks

Usagi Yojimbo: Piekielne malowidło – dramaty i smutki feudalnej Japonii [recenzja]

Najnowszy tom przygód Usagiego Yojimbo, królika ronina, przemierzającego feudalną Japonię, niosącego pomoc uciśnionym i szukającego spokoju ducha, nie  schodzi poniżej ustalonego poziomu i nadal dostarcza fascynującej rozrywki.

Stan Sakai to mistrz. Od ponad trzydziestu lat, nieprzerwanie tworzy komiksową serię, która ani się nie nudzi, ani nie zalicza żadnych wpadek. Nawet po dłuższym zastanowieniu nie umiałbym wskazać słabszego albumu, za to z zamkniętymi oczami mogę wymienić kilka ulubionych, przy czym, za każdym razem jak spytacie, będą to inne tomy. “Usagi Yojimbo” to wzór do naśladowania dla innych twórców, wielowątkowa, spójna opowieść, do której jednak można wskoczyć w dowolnym momencie, bez poczucia zagubienia. Gwarantuję, że wciągnie was na amen.

“Piekielne malowidło” to kolejna antologia jednej dłuższej i kilku  krótszych opowieści, tylko lekko ze sobą powiązanych. Album świetnie ilustruje bogactwo gatunków w jakie można upchać przygody walecznego królika. Pierwsze dwie nowelki to połączenie obyczajowego dramatu z legendą o kappach, żółwio podobnych stworach zamieszkujących rzeki i jeziora. Biedni mieszkańcy wioski walczą z powodzią, która pojawiła się w następstwie suszy; na domiar złego okradają ich rabusie, a jeden z nich zostaje porwany przez kappę. Dzieje się dużo, a emocji nie brakuje. Dalej mamy typowo sensacyjną opowiastkę o długu i honorze, a następnie tytułową, najdłuższą, kryminalną, prowadzoną w duchu opowieści o Sędzim Di. Całość zamyka bardzo smutny i zaskakujący “Los starców”.

Każdy tom “Usagiego” to emocjonalny rollercoaster, pobudzający do śmiechu i wzruszenia, zawsze trzymający w napięciu i przemycający ciekawostki z epoki. Do tego przepięknie narysowany oryginalną cartoonową kreską, pełen szczegółów na drugim planie i zapadających w pamięć scen. “Piekielne malowidło” pod tym względem niczym się nie różni od pozostałych albumów. Po prostu piekielnie dobra lektura.

Usagi Yojimbo: Piekielne malowidło. Scenariusz i rysunki: Stan Sakai. Egmont 2017
8
Usagi Yojimbo: Piekielne malowidło. Scenariusz i rysunki: Stan Sakai. Egmont 2017
Kategorie
komiks
Paweł Deptuch

Miłośnik komiksów, scence-fiction, pulpy i kryminału. W latach 2004-2010 redaktor naczelny serwisu Carpe Noctem. Współpracował m.in. z Bicepsem, Czachopismem, Ziniolem, Kolorowymi Zeszytami, a swego czasu prowadził stałe kolumny związane z fantastyką w lokalnych periodykach. Od 2006 r. stały współpracownik miesięcznika Nowa Fantastyka. Autor kilku scenariuszy komiksowych i opowiadań. Legniczanin. Tata.

Dodaj komentarz