Taurus Media
komiks

Caravaggio t.1: Paleta i rapier [recenzja] [komiks] [historyczny]

Włoski mistrz komiksu erotycznego, Milo Manara, po raz kolejny zabiera czytelnika w historyczne realia Rzymu, by tym razem opowiedzieć  losy innego włoskiego mistrza malarstwa, Caravaggia.

Caravaggio, podobnie jak wielu innych geniuszy, żył krótko, bo zaledwie czterdzieści lat, ale przez ten okres nie odmawiał sobie niczego, żył pełnią życia, a tworzoną przez siebie sztuką wyprzedzał i zrewolucjonizował swoje czasy. Hulaszczy tryb życia zapewniał mu częste pobyty w więzieniu, ale ogromny talent sprawiał, że wstawiali się za nim możni i wpływowi patroni, dla których wykonywał intratne zlecenia na obrazy religijne. Już w swoich czasach uchodził za geniusza-awanturnika i tak też portretuje go Manara, który opowiada wyimki z jego rzymskiego okresu działalności w latach 1593-1506 – od przybycia do Wiecznego Miasta, aż do haniebnej ucieczki, po tym jak zabił Ranuccia Tomassoniego, wpływowego zbira i alfonsa.

Manara snuje niezwykle dynamiczną opowieść w stylu awanturniczym, pełną miejskich przygód i incydentów, w które wplata bardzo wiarygodne okoliczności powstawania jego najsłynniejszych obrazów. Pojawiają się więc takie działa jak: „Chłopiec obierający owoce”, „Odpoczynek w czasie ucieczki do Egiptu”, „Chory Bachus”, „Maria Magdalena pokutująca”, „Judyta odcinająca głowę Holofernesowi”, „Męczeństwo św. Mateusza” czy wzbudzające największe kontrowersje „Śmierć Marii”. Zaznaczyć też należy, że Manara pięknie je kopiuje i zupełnie naturalnie wplata we własne rysunki, które wręcz zachwycają. Artysta znany z tego, że z ogromną lekkością kreśli kobiecą urodę, tym razem nie stawia na podszyte erotyzmem sceny (choć tych nie brakuje) ale na przepiękne i wierne ówczesnym realiom obrazy Rzymu, który jest równoprawnym bohaterem opowieści. Pełne kontrastów miasto tętni życiem bogatych i biednych, oczarowuje architekturą, przyciąga wspaniałymi kolorami i zdaje się być jedynym miejscem na świecie, w którym mógł rozkwitnąć talent Caravaggia.

Autor opowiada o postaciach autentycznych i wzorowo odrobił pracę domową korzystając z przebogatej bibliografii historycznej, ale mimo to jego albumowi bliżej do beletrystyki niż trzymającej się faktów biografii. Manara wykorzystuje przeróżne domysły historyków, plotki i doniesienia i splata je w wygodne, spektakularne węzły fabularne, tym samym czyniąc z „Caravaggia” niezwykle wciągającą i zajmującą lekturę. Jedyną wadą narracyjną jest brak wyraźnego oznaczenia dat, które powoduje lekkie zamieszanie. Czytając „Caravaggia” można odnieść wrażenie, że trzynaście lat pobytu w Wiecznym Mieście, to na kartach komiksu zaledwie kilka intensywnych dni, a obrazy słynnego malarza powstawały w jedną noc. Podczas lektury trzeba więc być czujnym aby wychwycić moment, w którym scenarzysta i rysownik w jednej osobie przeskakuje między jednym a drugim okresem czasowym.

Pomimo dość swobodnego potraktowania życiorysu Caravaggia, album z jego „przygodami” to świetna lektura zachęcająca nie tylko do sięgnięcia po kontynuację ale też głębszej analizy prawdziwych losów reformatora sztuki baroku.

Kategorie
komiks
Paweł Deptuch

Miłośnik komiksów, scence-fiction, pulpy i kryminału. W latach 2004-2010 redaktor naczelny serwisu Carpe Noctem. Współpracował m.in. z Bicepsem, Czachopismem, Ziniolem, Kolorowymi Zeszytami, a swego czasu prowadził stałe kolumny związane z fantastyką w lokalnych periodykach. Od 2006 r. stały współpracownik miesięcznika Nowa Fantastyka. Autor kilku scenariuszy komiksowych i opowiadań. Legniczanin. Tata.

Dodaj komentarz