kino / dvd

When Worlds Collide

When Worlds Collide Reż. Rudolph Maté. Wyk. Richard Derr, Barbara Rush. USA 1951

Najpopularniejszy motyw fantastyczny pojawiający się w kinie tuż po inwazji obcych? Oczywiście koniec świata. 

Jednym z pierwszych filmów go opisującym była duńska produkcja z 1916 roku zatytułowana po prostu Koniec świata. Jednak dopiero powstały w 1951 roku (wyprodukowany przez weterana kina fantastycznego George’a Pala) film When Worlds Collide ustanowił kanon tej opowieści. Pewnego dnia w odległej stacji astronomicznej naukowiec odkrywa, iż w stronę Ziemi zmierza gigantyczna planeta.

Trajektoria jej lotu nie pozostawia złudzeń – za kilka miesięcy Ziemia przestanie istnieć. Jedyną nadzieją na ocalenie ludzkości jest wybudowanie współczesnej arki Noego (czyli wielkiej rakiety) i wystrzelenie jej w stronę planety, na której panuje ten sam klimat co u nas. Brzmi irracjonalnie, ale film durny nie jest. Mimo przestarzałych efektów specjalnych to kanoniczna opowieść o zagładzie, którą do dziś świetnie się ogląda i która – nie ulega to wątpliwości – wywarła gigantyczny wpływ na popkulturę. Bez When Worlds Collide nie byłoby takich filmów jak Armageddon, 2012, a nawet Godzilla.

 

Bo przecież wszystkie filmy o potworach to odmiana katastroficznej fantastyki, która opowiada o zagładzie ludzkości. When… to także film, który ustanowił nie tylko kanon opowieści o zagładzie, ale i sposób pokazywania w kinie reakcji ludzi na niebezpieczeństwo. Sekwencje chaosu, rodzącej się anarchii i podziału, jaki następuje w społeczeństwie, do dziś robią piorunujące wrażenie swoją autentycznością. W zasadzie śmiało mogę stwierdzić, że każdy późniejszy film o katastrofie, jaka czeka Ziemię, tylko mechanicznie powtarza sekwencje z filmu Mate’a. I choćby dlatego warto go obejrzeć.

(fragment książki „13 po 13. Subiektywny remenent kina„)

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz