kino / dvd

Trans

Trans (Trance) Reż. Danny Boyle. Wyk. James McAvoy, Rosario Dawson, Vincent Cassel. Wielka Brytania 2013 (Imperial CinePix)

Zabawne, że „Trans” wchodzi do polskich kin tego samego dnia, co „Tylko Bóg wybacza”. Otóż oba te filmy sporo łączy, tyle, że Boyle (WYWIAD TU) snując swoją opowieść o zatarciu granicy między tym, co realne a tym, co jest urojeniem ani na chwilę nie popada w pretensjonalny bełkot. Serwuje za to widzom rasowe kino łączące w sobie psychodelię, thriller i dziwną opowieść o rozdwojonych (trojonych) życiorysach .

 

„Trans” zaczyna się jak klasyczny „heist movie” (film o napadzie). Narratorem jest tu Simon – pracownik galerii, który jak się okazuje jest zamieszany w spektakularny skok. Pech chce, że Simon oberwał w głowę i nie pamięta gdzie ukrył obraz. Jak go odnaleźć? Pomocna okazuje się hipnoza. I tu zaczynają się schody, czy raczej projekcje kolejnych wersji rzeczywistości.

Przypomina wam to „Incepcję”? Bez obaw Boyle nie kopiuje tu filmu Nolana. Jeśli już to Nolan skopiował „Trans”. Bo najnowszy film twórcy „28 dni później” to remake brytyjskiego filmu z 2001 roku. Tyle, że Boyle opowiada go po swojemu w szalony i nieobliczalny sposób, po raz kolejny udowadniając nam, że nie ma w Europie drugiego reżysera, który tak doskonale panuje nad montażem i muzyką. Rytm historii nadaje trasowa muzyka lidera Underworld i to tak naprawdę ona jest tu właściwym narratorem opowieści. Z jej pomocą niezwykle płynnie przeskakujemy z jednej rzeczywistości w drugą.

Oczywiście jak to w tego typu filmach bywa, puenta… A zresztą nie będę zbyt wiele zdradzał. Dodam tylko, że to co wyczyniają na ekranie James McAvoy i Vincent Cassel to aktorska wirtuozeria. Jeśli zatem po projekcji „Tylko Bóg wybacza” będziecie mieli ochotę na prawdziwą filmową zabawę w kino wizyjno-gatunkowe idźcie na „Trans”.

Nasza ocena: 8.0/10

Robert Ziębiński

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz