kino / dvd

Strefa X [recenzja]

Naprawdę ten film nazywa się „Monsters” i był wielkim wydarzeniem w Wielkiej Brytanii. Oto bowiem młody, nikomu nieznany reżyser (rocznik 1975) za zaledwie pół miliona dolarów nakręcił autentycznie imponujący wizualnie i oryginalny film science fiction. Akcja toczy się współcześnie. Sonda NASA nawiązała kontakt z obcą cywilizacją. Pech chciał, że wracając na Ziemię, z obcymi komórkami sonda roztrzaskuje się nad Meksykiem. Miejsce katastrofy zostaje odcięte od świata i  objęte kwarantanną. A z próbówek zaczynają wykluwać się obcy.

Podczas gdy amerykańscy marines strzelają do kosmitów, pewien młody fotoreporter i córka wydawcy gazety zostają zmuszeni do przedarcia się przez zakazaną strefę z powrotem do Stanów. Ostrzegam „Strefa X” (czyli „Monsters”) nie jest bezmyślną strzelanką. To bardziej wykorzystująca elementy fantastyczne subtelna psychodrama o wykluczonych i pogubionych w życiu. On nie radzi sobie z rodziną i obowiązkami, ona nie chce wyjść za maż. Meksykanie są odcięci od świata, a obcy… No właśnie oni także są pogubieni i choć próbują normalnie żyć, na obcej im planecie nikt im nie sprzyja. Głównym atutem tego filmu jest świetny scenariusz Edwardsa, który unika psychologicznych banałów (rewelacyjna puenta) za to pochyla się z czułością nad bohaterami. No i efekty specjalne robią wrażenie. Meksyk po zagładzie (do której ręce przyłożyli Amerykanie) wygląda imponująco. Po sukcesie swojego filmu Edwards został momentalnie zaproszony do Hollywood, gdzie miał rok temu skończyć prace nad nową „Godzillą”. Ale wielkie studio nie pozwoliło zachować mu w scenariuszu choćby części wrażliwości jaką widać w „Strefie X” i nie czeka nas najlepszy monster movie 2014 roku. Zresztą zanim ten film powstanie wyrzucą z planu Edwardsa. Jest za zdolny.

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz