kino / dvd

Phenomena – doskonały dreszczowiec w doskonałym wydaniu [recenzja]

Trzy niezwykle wznowienia na DVD trzech wybitnych filmów Dario Argento –  boga gatunkowego kina rodem z Włoch. „Głęboka czerwień” (org. „Deep Red”) to absolutny klasyk mrocznego thrillera o seryjnym mordercy i zagubionym mężczyźnie przypadkowo wciągniętym w śledztwo. „Inferno” to satanistyczny horror o wiedźmie zamieszkującej Nowy Jork, zaś „Phenomena” to utrzymany w rytm muzyki heavy metalowej psychodeliczny horror o dziewczynie rozmawiającej z owadami. Każdy z tych filmów uznawany jest na świecie za arcydzieło (może poza „Phenomeną” która zbiera skrajne recenzje – od zachwytu po szczerą nienawiść) i każdy ma swoich oddanych fanów.

Choć może słowo fanów nie oddaje w pełni fenomenu Argento. Jego dzieła bowiem na świecie otoczone są kultem nie tylko pośród kinomanów ale i twórców filmowych.  Debiutanckiego „Ptaka o kryształowym…” cytował w „Death Proof” sam Quentin Tarantino, twórcy cyklu „Piła” nawiązują do ujęć z „Głębokiej czerwieni”, zaś kadry w „Cronos” Guillermo del Toro to inspiracja pochodząca z „Inferno”.  Niestety w naszym kraju twórczość Argento ciągle pozostają znane wąskiemu gronu filmowych maniaków. A szkoda bo to przecież włoskie filmy Argento (a także jego dwóch innych wielkich kolegów Mario Bavy i Lucio Fulciego) na przełomie lat 60. i 70. zdefiniowały na nowo kino gatunkowe tworząc język współczesnego thrillera i kina grozy. To właśnie one wprowadziły do nich elementy niezwykłego okrucieństwa, irracjonanych scen pozbawionych jakiejkolwiek logiki za to robiących ogromne wrażenie na widzu ale przede wszystkim  niezwykły klimat gdzieś z pogranicza jawny a koszmarnego snu. Dziś śmiało można stwierdzić, że bez Argento nie byłoby większości filmów Briana De Palmy, Quentin Tarantino i Robert Rodriguez nie bawiliby się tak kinem a zombie George’a A. Romero nie byłby tak znane, krwawe i okrutne (Argento pomagał mu przy realizacji „Świtu żywych trupów”.  Każdy z tych trzech filmów to perełka i co ważne każdy jest po raz pierwszy wydany absolutnie bez cięć cenzury. A ta uwielbiała niszczyć filmy Argento skracając je czasami i o trzydzieści minut („Głęboka czerwień” i „Phenomena”).   Działo się tak zapewne przez to iż specjalnością reżysera były brutalne sceny morderstw kobiet. W końcu Argento zawsze powtarzał:  „uwielbiam kobiety zwłaszcza piękne. Jeśli mają dobrą figurę i intrygującą twarz, chciałbym patrzeć jak ktoś  je morduje, to przecież o wiele bardziej pociągający widok od szlachtowanej brzyduli” . Na koniec dwie informacje – każde z tych DVD wydała brytyjska firma Arrow Video, (można je kupić przez Internet) która odwaliła kawał niesamowitej roboty. Tak pięknie i doskonale wznowionych płyt DVD nie widziałem nigdy. I tu nie chodzi o szatę graficzną (choć swoją drogą jest perfekcyjna a gadżety w stylu kartki z reprodukcjami oryginalnych kinowych plakatów to radość dla każdego kolekcjonera), a to jak technicznie są te filmy poprawione. Dźwięk 5.1, obraz brzytwa – mało, które DVD ze współczesnymi filmami prezentuje się tak dobrze. Ale doskonałe dreszczowce zasługują na doskonałe wydanie.

 Phenomena. Reż. Dario Argento. Wyk. Jennifer Connelly, Daria Nicolodi, Donald Pleasence. Włochy 1985, Arrow Video

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz