kino / dvd

Operacja Argo

Operacja Argo (Argo) Reż. Ben Affleck. Wyk. Ben Affleck, John Goodman, Alan Arkin. USA 2012 Warner Bros

Trzeci film z rzędu Bena Afflecka ostatecznie potwierdza fakt iż jest on naprawdę zdolnym reżyserem. Zresztą co do tego nie miałem wątpliwości już po obejrzeniu jego poprzedniego filmu „Miasto Złodziei”. Tym razem Affleck opowiada historię tak fantastyczną (w sensie wymyślną), że gdyby nie fakt iż w rzeczywistości jest ona oparta na prawdziwych zdarzeniach, nikt o zdrowych zmysłach w nią by nie uwierzył.

Otóż w 1979 roku aby ewakuować z oblężonego przez bojówki Chomeiniego Teheranu sześciu Amerykanów, pewien agent CIA wpadł na pomysł, aby… udawali oni kanadyjskich filmowców szukających w Iranie plenerów dla niskobudżetowej produkcji SF. By przekręt wyglądał prawdopodobnie w organizowaniu ucieczki pomagają agentowi autentyczni producenci i spece od efektów specjalnych z Hollywood. „Operacja Argo” opowiadana dziś, gdy sytuacja na Bliskim Wschodzie jest niezwykle napięta a relacja z Iranem wciąż ulegają pogorszeniu mogłaby być odczytana jako polityczny manifest. Dzięki Bogo tak nie jest. Od początku swojego filmu Affleck wyraźnie odcina się od politycznych manifestacji choćby tym, że otwierające film sekwencje  utrzymane są w komiksowej konwencji. Niby wiadomo, że mają pokazać widzom w jakiej sytuacji geopolitycznej znajdował się wówczas świat, ale robią to z dystansem, bez zbędnej łopatologii. I reszta filmu jest właśnie taka. Bliżej jej do rasowej opowieści o kryminalnej o planowaniu wielkiego skoku z fenomenalną puentą niż kina zaangażowanego politycznego. I za to chwała Affleckowi, który nie tylko pokazuje, że potrafi opowiadać historie, to jeszcze ma zdrowy dystans do rzeczywistości.  Czego dla przykładu o jego koledze, który „Argo” produkował powiedzieć się nie da. Mowa oczywiście o George’u Clooney’u, który we własnych filmach politykę traktuje śmiertelnie poważnie. Tu tak nie jest.

 

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz