Phoenix Film
kino / dvd

Litewski przekręt

Litewska „Kac Wawa”, czyli jak mając do wydania trzy miliony dolarów nakręcić ksenofobiczną komedię o Brytolach zagubionych w Wilnie.

Wszystko zaczyna się niemal jak kolejna gangsterska komedia Guya Richiego. Współczesny Londyn.  Czterech kumpli od kieliszka wplątuje się w gangsterską aferę. Prosty napad na karcianą melinę, miał przynieść im pieniądze i święty spokój. Niestety okradziony gangster dowiaduje się, kim byli ci, którzy go okradli. W ucieczce naszym bohaterom nie sprzyja też natura. Samolot, którym planowali dostać się do Malezji ma międzylądowanie w Wilnie. Stolica Litwy wita Angoli swoim nocnym życiem, które okazuje się być o wiele bardziej niebezpieczne od tego londyńskiego. Jednego okrada policjant, drugiego katuje alfons, a dwóch ląduje gdzieś na granicy Litwy z Rosją…

W zamyśle litewskich twórców ich film zapewne miał być połączeniem brytyjskich komedii gangsterskich z takim litewskim „Kac Vegas”. Pomysł sam w sobie niezły. Gorzej już z wykonaniem. „Litewski przekręt” bowiem ogranicza się do nieśmiesznego i nudnego utrwalania narodowościowych stereotypów. Litwini w filmie to w większości dzikusy i prostaki. Prostytutki okradają turystów, a policji panuje korupcja, a Angole to może i cwaniaczki, ale w konfrontacji z Dzikim Wschodem dość nieporadne. Dorzućcie jeszcze do tej wyliczanki złodziejskich Cyganów i Polaka, który pije i wyzywa Brytoli.  Co do gagów to większość ogranicza się tu jedynie do biegania nago z kaloryferem, picia wódki i udawania gejów. I to niestety wszystko. Scenarzyści się tu nie wysilają. Podobnie zresztą jak aktorzy, którzy na zmianę krzyczą lub przeklinają.

Zerowy scenariusz i kiepskie wykonanie nie przeszkodziło jednak „Litewskiemu przekrętowi” okazać się jednym z największych krajowych hitów kinowych. Tylko na samej Litwie film zarobił dwa miliony dolarów. Co prawda budżetu nie odrobił, ale osiągnięcie całkiem spore. Na pewno lepsze od naszej rodzimej „Kac Wawy”, której nawet 3D nie pomogło w odrabianiu budżetu.

Kategorie
kino / dvd

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, "Gazeta wyborcza", "Rzeczpospolita", „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) "Londyn. Przewodnik Popkulturowy" (2015) i "Wspaniałe życie" (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w "Nowej Fantastyce", w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz