kino / dvd

Koniec świata (Southland Tales)

Koniec świata (Southland Tales).  Reż. Richard Kelly, Wyk. Dwayne Johnson, Seann William Scott, Sarah Michelle Gellar USA 2006, Monolith Video

Jest tyle przemocy na tym świecie, więc ja w ramach protestu nie dopuszczam w swoich filmach do analu – twierdzi Krysta Now była gwiazda filmów porno obecnie prowadząca (wspólnie w trzema koleżankami po fachu) talk show, w którym debatuje nad kondycją współczesnego świata i seksem oralnym. A kondycja świata jest zła. W 2008 roku Ameryka po nuklearnych zamachach jest pogrążona w chaosie, żołnierze stoją na wartach i strzelają do każdego, kto dziwnie się zachowuje, narkotyki rządzą, a niejaki Boxer Santaros – były gwiazdor kina akcji – właśnie stracił pamięć w wyniku dziwnego wypadku. Próbując zrozumieć, co z nim się stało Santaros wplącze się w tajemniczą intrygę, która zakończyć się może końcem świata. Brzmi bełkotliwie prawa? I tak ma być.

Film Richada Kelly’ego „Koniec świata” to wybuchowa mieszanka absurdalnych pomysłów (dziwne maszyny dostarczające energię, szaleni naukowcy, sprzedajni politycy, nowe sekty), konwencji (mamy tu melodramat, kryminał, thriller, musical, dramat, fantastykę, czarną komedię) która – ostrzegam lojalnie – nie jest przeznaczona dla wszystkich. To bowiem film tak specyficzny, że może wywołać u widza nie gotowego na to, co zobaczy skrajne reakcje – od nienawiści i chęci wyrzucenia telewizora przez okno po absolutna miłość i oddanie absurdalnej zabawie jaką proponuje Kelly. Jeśli więc macie ochotę na film, który jawnie kpi z poważnego, artystycznego  kina bezlitośnie wykpiwa pozy Lyncha i jemu podobnych twórców (tych, co robią filmy w stylu – nikt nic nie wie, zatem musi być mądre) „Koniec świata” to pozycja dla was. Ci którzy potraktują film Kelly’ego poważnie uznają to dzieło za zakalec niewarty uwagi. Osobiście tak dobrze na filmie nie bawiłem się od dawna – a zależność między robieniem laski a zbawianiem świata chodzi mi po głowie do dziś.

 

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz