kino / dvd

Ed Wood

Ten film można porównać do „Caravaggio” Jarmana. Tak jak tam i tutaj reżyser nie trzyma się kurczowo faktów, dopisuje sceny, które w rzeczywistości się nie zdarzyły (na przykład spotkanie z Orsonem Wellesem), ale przy tym udaje mu się uchwycić niesamowitą prawdę o nawiedzonym szaleństwie Eda Wooda. 

 

 

 

Jeśli ktoś nie wie – Ed Wood uznawany jest za najgorszego reżysera wszech czasów, a jego film „Plan 9 z kosmosu” do dziś uchodzi za najgorszy film w historii kina. Tim Burton w swojej luźnej biografii Wooda opowiada, jak pewien szalony, kochający kino miłością absolutną młody mężczyzna postanawia zostać reżyserem, scenarzystą i producentem. Tak samo jak jego idol Orson Welles.

 

Jednak Orson Welles potrafił kręcić filmy, Ed zaś nie ma o tym bladego pojęcia. Lubi za to wieczorami przebierać się w damskie ciuchy (ach, te sweterki z angory!) i pisać kompletnie bełkotliwe scenariusze. Kiedy pewnego dnia udaje mu się przypadkiem poznać upadłą ikonę kina Belę Lugosiego (legendarny hrabia Dracula, aktor, który pod koniec życia oszalał, uzależnił się od narkotyków i stoczył na dno), Wood uznaje to za znak niebios i rzuca się w wir filmowej kariery.

 

Burton opowiada o swoich bohaterach z miłością i niebywałą czułością. Może nawet zbyt dużą – bo zupełnie pominął wątki neurotyzmu Wooda i tego, jak bardzo bywał uciążliwy dla otoczenia – ale też i mądrze swoich decyzji bronił. W wielu wywiadach podkreślał, że Ed Wood jest tak często oczerniany, że należała mu się odrobina sympatii. I dobrze się stało, gdyż  dzięki temu, że Wood w tym filmie to w gruncie rzeczy sympatyczny gość, jego obłęd jest jeszcze bardziej widoczny. Bo jak inaczej wytłumaczyć jego ciąg do kina, choć kino wcale go nie chciało? Trudna, toksyczna miłość? Pewnie tak. Co nie zmienia faktu, że Burton o tej miłości opowiada porywająco i czule. Jakby gdzieś w filmowym grafomanie widział cząstkę siebie – kochającego na zabój kino wariata.

 

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Komentarz
  • Robert Ziębiński
    Robert Ziębiński
    8 stycznia 2015 at 15:53
    Skomentuj

    Ed Wood Reż. Tim Burton. Wyk. Johnny Depp, Martin Landau, Sarah Jessica Parker. USA 1994

  • Dodaj komentarz