kino / dvd

Deep Red

Deep Red. Reż. Dario Argento. Wyk. David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia. Włochy 1975 Arrow Video

Trzy niezwykle wznowienia na DVD trzech wybitnych filmów Dario Argento –  boga gatunkowego kina rodem z Włoch. „Głęboka czerwień” (org. „Deep Red”) to absolutny klasyk mrocznego thrillera o seryjnym mordercy i zagubionym mężczyźnie przypadkowo wciągniętym w śledztwo. „Inferno” to satanistyczny horror o wiedźmie zamieszkującej Nowy Jork, zaś „Phenomena” to utrzymany w rytm muzyki heavy metalowej psychodeliczny horror o dziewczynie rozmawiającej z owadami. Każdy z tych filmów uznawany jest na świecie za arcydzieło (może poza „Phenomeną”, która zbiera skrajne recenzje – od zachwytu po szczerą nienawiść) i każdy ma swoich oddanych fanów.

Choć może słowo fanów nie oddaje w pełni fenomenu Argento. Jego dzieła na świecie otoczone są kultem nie tylko pośród kinomanów, ale i twórców filmowych.  Debiutanckiego „Ptaka o kryształowym…” cytował w „Death Proof” sam Quentin Tarantino, twórcy cyklu „Piła” nawiązują do ujęć z „Głębokiej czerwieni”, zaś kadry w „Cronos” Guillermo del Toro to inspiracja pochodząca z „Inferno”.  Niestety,w naszym kraju twórczość Argento ciągle pozostaje znana wąskiemu gronu filmowych maniaków. A szkoda, bo to przecież włoskie filmy Argento (a także jego dwóch innych wielkich kolegów Mario Bavy i Lucio Fulciego) na przełomie lat 60. i 70. zdefiniowały na nowo kino gatunkowe tworząc język współczesnego thrillera i kina grozy. To właśnie one wprowadziły do nich elementy niezwykłego okrucieństwa, irracjonanych scen pozbawionych jakiejkolwiek logiki za to robiących ogromne wrażenie na widzu, ale przede wszystkim  niezwykły klimat z pogranicza jawy a koszmarnego snu. Dziś śmiało można stwierdzić, że bez Argento nie byłoby większości filmów Briana De Palmy. Quentin Tarantino i Robert Rodriguez nie bawiliby się tak kinem a zombie George’a A. Romero nie byłby tak znane, krwawe i okrutne (Argento pomagał mu przy realizacji „Świtu żywych trupów”.  Każdy z tych trzech filmów to perełka i co ważne: każdy jest po raz pierwszy wydany absolutnie bez cięć cenzury. A ta uwielbiała niszczyć filmy Argento skracając je czasami i o trzydzieści minut („Głęboka czerwień” i „Phenomena”).   Działo się tak zapewne przez to, że  specjalnością reżysera były brutalne sceny morderstw kobiet. W końcu Argento zawsze powtarzał:  „uwielbiam kobiety zwłaszcza piękne. Jeśli mają dobrą figurę i intrygującą twarz, chciałbym patrzeć jak ktoś  je morduje, to przecież o wiele bardziej pociągający widok od szlachtowanej brzyduli” . Na koniec dwie informacje – każde z tych DVD wydała brytyjska firma Arrow Video, (można je kupić przez Internet), która odwaliła kawał niesamowitej roboty. Tak pięknie i doskonale wznowionych płyt DVD nie widziałem nigdy. I tu nie chodzi o szatę graficzną (choć swoją drogą jest perfekcyjna a gadżety w stylu kartki z reprodukcjami oryginalnych kinowych plakatów to radość dla każdego kolekcjonera), a to jak technicznie są te filmy poprawione. Dźwięk 5.1, obraz brzytwa – mało, które DVD ze współczesnymi filmami prezentuje się tak dobrze. Ale doskonałe dreszczowce zasługują na doskonałe wydanie.

 

Kategorie
kino / dvd
Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) „Londyn. Przewodnik Popkulturowy” (2015) i „Wspaniałe życie” (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w „Nowej Fantastyce”, w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Dodaj komentarz